Pro Capita
Journalsystemet. Inlog med SITHS kort.
Pro Capita
- Tre flikar vänster nedre kant: Journal, Mina Sidor, Genvägar.
- I vänster fält journal med flera kategorier.
- Bland ikoner så finns det en ikon som ser ut som en hammare vilket får upp sökord fraser. Ex psykiska funktioner så kommer det upp ex medvetandegrad m.m. Hjälpsamt vid dokumentation.
- I övre fältet ser bland annat dokumentation, hälsoplan, journalmapp m.m.
(Samtycke: Jobbar med 2 samtycken; ett för NPÖ samt ett för inhämtning av information. Kolla alltid att samtycke finns före du går in på NPÖ.)
Mina sidor
- "Kom ihåg" - lägg in info du vill komma ihåg.
- "Bevakningar" - kommunikation i team kring insatser som ska göras, se längre ned.
- "Ej signerad dokumentation" - signera dokumentation "kom ihåg" check.
- "Avvikelse" - skriv avvikelse.
Genvägar
Ingång till olika system, ex pascal, NPÖ, Lifecare, textmall för bevakningar.
Journal
- Man kan söka på efternamn eller personnummer. Lägg till en stjärna * i slutet om du bara skriver en del av namnet / numret.
- När du skrivit in personen så får du upp patients journal. Flikar kommer upp såsom varning, smitta, observera, HSL journal.
- Under HSL journal så finner du dokumentationsflikar. Dem här kategorierna täcker allt möjligt, det är främst "hälsotillstånd" och "åtgärder" som används.
- Åtgärder: åtgärder är en del som ofta måste utföras i samband med dokumentation, det kan ex finnas pågående åtgärd och då kan man på så vis "koppla" sin aktivitet till den. Om vi ex dokumenterar pågående sårvård, så kan man dokumentera i en "kopplad åtgärd", och vidare skriva att det är utfört enligt instruktion och hänvisa till hudfunktioner där du dokumenterar mer ingående.
- När du skapar välj alltid att åtgärden är pågående. Skriv ut pågående åtgärd om det ska utföras och möjligen vara under bevakning eller i insatspärm.
- Ifall man skulle vilja "ta bort något" i dokumentation kan man "felmarkera", det avaktualiserar text.
Bevakningar och Insatspärm
Det finns en insatspärm som uppger vad som ska göras. Man kikar också bevakningar och skriver ut ev uppdrag och sätter in i insatspärmen. Det är dem 2 inflöden av info om vad man ska göra. På helgerna finns ej insatspärm.
- I bevakningar börja med att sätta in vilket team du tillhör. Sätt sjuksköterska och sedan ställ in beroende på vart i kommunen du arbetar.
- När du skriver en bevakning så finns det en textmall att fylla i, ex adress, telefon, portkod, hemtjänst, vad som ska göras.
Funktioner:
Man kan "ändra en bevakning" eller "ta bort".
Man kan "gå till person".
Man kan "skriva ut" en bevakning.
Kopiera "bevakning textmall", öppna "fästisar" i datorn och få upp post it lapp. Klistra in.
Journalmapp & Infoga dokument
- Patient går bort eller ska skrivas ut, funktion via "journalmapp".
- Kan scanna in ex waran ordinationer via "infoga dokument".